Menu
.
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg.

Fiets Repareren. De 4 meest voorkomende fietsreparaties.

4 meest voorkomende fietsreparaties! Lees er alles over in onze blog.
26 August 2023

1.Versnellingen Afstellen:

Fietsen is een populaire activiteit in Nederland en de kans is groot dat je wel eens hebt gemerkt dat je versnellingen niet helemaal soepel schakelen. Versnellingen correct afstellen is essentieel voor een prettige fietservaring. Gelukkig kun je dit vaak zelf doen.


Hieronder leggen we je uit hoe je dit aanpakt.

Wanneer en Waarom Je Fietsversnellingen Moet Afstellen: Fietsen is meer dan alleen trappen en bewegen; het vereist ook goed onderhoud en regelmatige afstellingen. Een cruciaal aspect van dit onderhoud betreft de versnellingen van je fiets. Maar wanneer en waarom zou je deze moeten afstellen?


Signalen dat je versnelling afgesteld moet worden.

Doortrappen: Een veelvoorkomend signaal is het zogenaamde 'doortrappen'. Dit gebeurt wanneer je probeert te schakelen en je fiets onverwacht doortrapt. Dit is niet alleen ongemakkelijk maar kan ook schade toebrengen aan je fiets. Wanneer je merkt dat je fiets doortrapt, is het tijd om de versnellingen af te stellen.

Onvolledig Schakelen: Een ander probleem dat je kunt ondervinden, is dat je fiets niet volledig door alle versnellingen schakelt. Dit kan betekenen dat je niet in staat bent om naar de lichtste of zwaarste versnelling te schakelen. Het niet kunnen gebruiken van alle versnellingen kan je fietservaring flink beperken, vooral als je te maken hebt met heuvels of verschillende terreinen.


Belang van tijdige afstelling:

Het is cruciaal om je versnellingen af te stellen zodra je een van deze problemen opmerkt. Onafgestelde versnellingen kunnen niet alleen leiden tot een onplezierige fietservaring, maar ook tot potentieel kostbare schades. Regelmatige checks en tijdige aanpassingen zorgen ervoor dat je fiets soepel blijft lopen en je veilig blijft op de weg.



Verschillende soorten fietsversnellingen: Naaf versus Derailleur

Wanneer je een fietser bent of overweegt een fiets aan te schaffen, kom je voor de keuze te staan welk type versnelling je wilt. Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen een naafversnelling en een derailleur? Hier een overzichtelijk uiteenzetting om je te helpen een weloverwogen keuze te maken.

Naafversnelling: Wat Is Het? Een fiets met naafversnelling heeft, zoals de naam al suggereert, de versnellingen geïntegreerd in de naaf van het wiel. Dit systeem bestaat uit slechts één tandwiel aan de voor- en achterkant. Het grote voordeel hiervan is dat al het schakelwerk intern in de naaf plaatsvindt. Het is een populair systeem en veel alledaagse fietsen zijn hiermee uitgerust vanwege de betrouwbaarheid en het onderhoudsgemak.

Derailleur: De Keuze van Sportieve Fietsers Derailleurversnellingen zijn wellicht het meest herkenbaar voor liefhebbers van racefietsen en mountainbikes. Bij deze opstelling zie je zowel aan de voor- als achterzijde meerdere tandwielen. Het is de taak van de derailleur om de ketting vloeiend tussen deze tandwielen te verplaatsen, waardoor de fietser kan schakelen tussen verschillende versnellingen. Voor gedetailleerde instructies over het afstellen van derailleurversnellingen, lees verder aan het einde van dit artikel.


Beginnersgids voor fietsversnellingen: De Shifter uitgelicht

Voordat we dieper ingaan op het proces van het afstellen van fietsversnellingen, is het belangrijk enkele basisbegrippen te begrijpen. Eén sleutelcomponent waar je vaak over zult horen, is de shifter. Laten we deze nader onderzoeken.

Wat is een Shifter?

De shifter, of versteller in het Nederlands, is het mechanisme aan het stuur waarmee je van versnelling wisselt. Via de shifter geef je de commando's door voor het schakelen tussen verschillende versnellingen, waardoor je gemakkelijker kunt trappen op diverse terreinen.

Hoe werkt het?

Binnenin de shifter bevindt zich de versnellingskabel. Wanneer je aan de shifter draait of deze bedient, wordt de kabel aangetrokken of juist losgelaten. Dit is het mechanisme waardoor de ketting naar een andere versnelling verplaatst. Het is van cruciaal belang dat de shifter en de kabel goed op elkaar zijn afgestemd voor een soepele schakelervaring.

Belangrijk bij het Afstellen:

Voor het correct afstellen van je versnellingen, is het essentieel dat de shifter in een specifieke stand staat. Dit zorgt ervoor dat je een goed uitgangspunt hebt en dat de versnellingen nauwkeurig worden afgesteld.

Belangrijk om te weten: De meeste stappen in dit artikel kun je uitvoeren met enkel je handen, aangevuld met een tang of een steeksleutel maat 10.

Op de onderstaande afbeeldingen worden enkele onderdelen en termen weergegeven die je verderop in de tekst tegenkomt. Mocht je een term niet herkennen, dan kun je hier terugkijken voor verduidelijking.

Shifter:

Shifter

Derailleur:

Derailleur

Cassette:

Cassette

Schakelklok:

Schakelklok



Het Afstellen van Shimano Nexus 3 Versnellingen: Een Handleiding

De Shimano Nexus 3 versnellingen zijn een populaire keuze voor moderne stadsfietsen. Dankzij hun betrouwbaarheid en gebruiksgemak kom je ze steeds vaker tegen. Gelukkig is dit systeem relatief eenvoudig zelf te onderhouden en af te stellen. Hier lees je stap voor stap hoe je dit doet.

Hoe controleer je de afstelling?

Locatie van de Schakelklok: Begin bij de schakelklok, een essentieel onderdeel voor de afstelling. Deze vind je achter op de naaf van je fiets.

Identificeer het Blokje: Kijk dichtbij het achterwiel en je zult een blokje opmerken, gemaakt van aluminium of kunststof.

Observeer de Streepjes: Op dit blokje zie je een raampje met daarin twee dunne streepjes. Als je de shifter (versteller aan het stuur) beweegt, merk je een derde, wat dikker streepje op.

Correcte Afstelling: Het doel is om het dikkere streepje precies tussen de twee dunnere streepjes te positioneren wanneer de fiets in de 2e versnelling staat. Dit geeft aan dat je versnelling correct is afgesteld.

Begin dus door eerst naar de 2e versnelling te schakelen.

Zoek de Stelschroef: In de schakelklok tref je een stelschroef aan, beveiligd met een borgmoer.

Borgmoer Losdraaien: Gebruik een tang of steeksleutel maat 10 om de borgmoer voorzichtig los te draaien.

Afstellen: Nu kun je beginnen met het afstellen. Draai de stelschroef naar binnen of buiten om het dikkere streepje precies tussen de twee dunnere streepjes te positioneren.

Test de Afstelling: Na het initiële afstellen, schakel een paar keer heen en weer om de nieuwe instellingen te testen. Het kan nodig zijn om een klein beetje bij te stellen voor optimale prestaties. Borgmoer Vastdraaien: Zodra je tevreden bent over de afstelling, zet je de borgmoer weer vast met je tang of steeksleutel maat 10.

Shimano Nexus 4 versnellingen.

De Shimano Nexus 4 versnellingen zijn wellicht niet meer zo prominent als ze ooit waren, maar veel fietsers hebben ze nog steeds op hun fiets. Hoewel ze tegenwoordig niet meer geproduceerd worden, kan het nodig zijn ze af en toe bij te stellen. Hier lees je hoe je dat doet:

Identificeer de Cassette: Achter bij de versnellingsnaaf, specifiek aan de tandwielzijde (waar meestal ook de kettingkast zich bevindt), vind je de cassette joint. Dit is een plastic component dat voor het tandwiel is geplaatst.

Zoek de Markeringen: Op de cassette joint zul je een geel of rood streepje zien. Wanneer je met je shifter heen en weer schakelt, beweegt een ander geel of rood streepje.

De Perfecte Afstelling: Voor de ideale afstelling moeten deze twee streepjes in de 4e versnelling precies tegenover elkaar staan. Zorg dus dat je fiets in deze versnelling staat.

Aanpassingen Doen: Bijstelling gebeurt door aan de stelnok te draaien die zich aan de shifter bevindt. Je kunt de positie van het streepje wijzigen door deze stelnok naar binnen of buiten te draaien.

Test en Finetune: Nadat je de streepjes tegenover elkaar hebt gezet, schakel je nog een paar keer tussen de versnellingen om de afstelling te testen. Indien nodig, stel je verder bij tot alles perfect is afgestemd

Shimano Nexus 5, 7 en 8

De Shimano Nexus serie, met name de 7 en 8 versnellingen, heeft snel aan populariteit gewonnen onder fietsliefhebbers. Deze geavanceerde versnellingssystemen zijn vaak te vinden op de luxere stadsfietsen vanwege hun betrouwbaarheid en prestaties. Hoewel de 5 Nexus versnellingen minder gangbaar zijn, functioneren ze op vergelijkbare wijze als de 7- en 8-speed varianten. Een uniek kenmerk van deze Shimano systemen is de cassette joint, een essentieel onderdeel dat zich bevindt achter op de naaf, vlak bij het achtertandwiel.

Dit onderdeel, vaak gemaakt van stevig plastic, zit direct voor het tandwiel. Een van de belangrijkste kenmerken om op te letten bij het afstellen van uw Nexus versnellingen is het streepje op de cassette. Of het nu geel of rood is, in de 4e versnelling moeten deze streepjes precies lijnen met het streepje dat beweegt wanneer je schakelt. De juiste afstelling kan eenvoudig worden bereikt door de stelnok in de shifter aan te passen. Zorg ervoor dat, na het aanpassen, de streepjes nog steeds perfect uitgelijnd zijn na meerdere keren schakelen. Het correct afstellen van uw Shimano Nexus versnellingen verzekert een soepelere rit en een langere levensduur van uw fietscomponenten.

Afstellen van 3-Versnellingen: Handleiding voor Sturmey Archer, Sachs & Torpedo Systemen

Het 3-versnellingssysteem, vaak geassocieerd met oudere fietsmodellen, staat bekend om zijn robuustheid en degelijkheid. Ondanks zijn leeftijd biedt dit naafsysteem een betrouwbare schakelprestatie dankzij het innovatieve gebruik van een inwendig kettinkje.

De werking van dit systeem is als volgt:

Het kettinkje in de naaf wordt door de shifter naar buiten getrokken, wat de overgang naar de volgende versnelling faciliteert.

Stappen voor Afstelling:

- Schakel eerst naar de meest ontspannen (of lichtste) versnelling zodat de kabel zo los mogelijk zit.

- Streef ernaar het kettinkje op spanning te hebben, maar niet te strak. Aanpassingen kunnen worden gedaan met de stelbus bij het kettinkje of met de stelschroef op de shifter.

- Controleer de afstelling door een korte fietstest. Als de fiets niet soepel schakelt naar de lichtste versnelling, moet de kabel iets strakker gezet worden. Mocht hij moeite hebben met de zwaarste versnelling, geef dan de kabel iets meer speling.

Afstellen kan enigszins op gevoel gaan, maar met geduld en zorgvuldige aanpassingen, zorgt dit betrouwbare systeem voor een naadloze rijervaring.

Het afstellen van een Sturmey Archer 5 versnelling.

De Sturmey Archer naaf met 5 versnellingen is in opkomst en wint aan populariteit, vooral bij merken zoals Batavus fietsen. Dit innovatieve versnellingssysteem onderscheidt zich door het gebruik van een cassette joint, gelegen bij het achtertandwiel van het fietsachterwiel.
Stappen voor een juiste afstelling:
- Begin met het voorzichtig opzij duwen van je kettingkast. Hierdoor kun je gemakkelijker toegang krijgen tot de cassette.
- Let op het gele streepje dat je op de cassette ziet. Tijdens het schakelen verschijnt er een tweede gele streepje.
- Voor een optimale afstelling moeten deze twee streepjes in de 2e versnelling precies tegenover elkaar staan.
- Schakel de shifter naar versnelling 2. Pas de afstelling aan door de stelnok op de shifter naar binnen of naar buiten te draaien totdat de streepjes op één lijn liggen.
- Nadat je de streepjes correct hebt uitgelijnd, schakel je een paar keer om de afstelling te bevestigen. Indien nodig, maak fijne aanpassingen voor een soepele schakelervaring.

Het Afstellen van je Derailleur.

De derailleur speelt een cruciale rol in de versnellingssystemen van fietsen. Dit essentiële component duwt de ketting over de verschillende tandwielen, waardoor je kunt schakelen tussen diverse snelheden. Terwijl sommige fietsen alleen uitgerust zijn met een achterderailleur, hebben anderen zowel voor- als achterderailleurs om een breder scala aan versnellingen te beheren.

Een fiets uitgerust met een derailleur staat bekend als een "derailleur fiets". Dit type fiets heeft meerdere tandwielen voor flexibele schakelopties. Een belangrijk onderhoudspunt om op te merken: als je merkt dat je derailleur fiets doortrapt, kan dit een teken zijn dat de tandwielen en/of ketting aan vervanging toe zijn.

Hieronder leggen we je uit hoe je de tandwiel kunt vervangen.

Het vervangen van je tandwielen - cassette.

Of je nu een mountainbike, racefiets, of trekkingfiets bezit, de tandwielen, oftewel de cassette, kunnen slijten door intensief gebruik. Heb je een versleten cassette, wil je jouw cassette grondig reinigen, of moet je misschien een spaak aan de cassettezijde vervangen? Dan is het tijd om de cassette te demonteren en eventueel een nieuwe te monteren. In deze gids leggen we gedetailleerd uit hoe je deze klus zelf kunt klaren

Ons advies wanneer je de cassette moet vervangen.

Er circuleren vuistregels over het juiste moment om je cassette en ketting te vervangen. Een algemeen advies stelt voor om je cassette elke 3.000 kilometer te vernieuwen en de ketting zelfs elke 1.000 kilometer. De werkelijke levensduur van deze fietsonderdelen hangt sterk af van de kwaliteit en het onderhoud. Door te investeren in hoogwaardige onderdelen en je ketting en cassette regelmatig te reinigen en te oliën, kun je aanzienlijk de levensduur verlengen.

De cassette en ketting moet je echt vervangen wanneer de fiets begint te kraken, wanneer de tandjes scherpe punten krijgen dan is het ook zeker noodzakelijk om je cassette te vervangen.

Aan de slag dan maar.

In principe heb je voor deze fiets reparatie 2 onderdelen nodig. Een cassette afnemer en een zogenaamde Kettingzweep. Hieronder zie je 2 voorbeelden.

Cassette afnemer:

Kettingzweep:



Demonteren van het wiel

Het demonteren van je fietswiel kan nodig zijn voor onderhoud, reparatie of vervanging. Een van de meest voorkomende methoden om dit te doen is met behulp van een snelspanner. Hier is hoe je dit stapsgewijs kunt aanpakken:

- Begin met het positioneren van je fiets zodat hij stabiel staat.

- Vind de snelspanner op je achterwiel.

- Open de snelspannerhendel en draai hem los.

- Trek voorzichtig aan het wiel om het uit de beugels te verwijderen.

Met deze eenvoudige stappen kun je snel en veilig je fietswiel demonteren.

Verwijderen van de cassette.

Wanneer je onderhoud pleegt aan je fiets of onderdelen wilt vervangen, is het mogelijk dat je de cassette moet verwijderen. Volg deze stappen om dit efficiënt te doen:

- Positionering: Leg het wiel plat op een stabiele ondergrond, zoals een tafel of werkbank.

- Gebruik van de Kettingzweep: Wikkel de kettingzweep strak rond de cassette. Het is cruciaal om de cassette stevig vast te houden om ongelukken te voorkomen.

- Kransafnemer / Cassette Afnemer: Deze tool is essentieel voor het verwijderen van de cassette. Duw de afnemer in de lockring van de cassette.

- Verwijder de Lockring: Draai de lockring tegen de klok in om deze los te maken. Let op de aanwijzingspijl op de lockring voor de juiste draairichting.

- Cassette Verwijderen: Zodra de lockring volledig is losgedraaid, kun je de tandwielen eenvoudig van het freewheel verwijderen.

Reinigen van de cassette.

Wil je je bestaande cassette opnieuw monteren na demontage? Dit is het perfecte moment om een grondige reiniging uit te voeren.

- Freewheel Reinigen: Gebruik WD40 of een vergelijkbare oplossing om het freewheel grondig te reinigen. Dit helpt om vuil en aanslag te verwijderen.

- Cassette Schoonmaken: Neem remmenreiniger, een oude tandenborstel of een schone doek, en scrub de cassette voorzichtig om alle vuilresten te verwijderen.

- Finishing Touch: Na een goede reinigingsbeurt moet je cassette er weer glanzend en als nieuw uitzien, klaar om opnieuw gemonteerd te worden.

Cassette terug monteren.

Of je nu je oude cassette hebt gereinigd of een gloednieuwe klaar hebt liggen, het monteren is de volgende cruciale stap. Hier is hoe je dat doet:

- Freewheel Groeven: Bekijk het freewheel van je fiets en je zult verschillende groeven opmerken. Eén daarvan is breder dan de anderen.

- Herken de Juiste Positie: De cassette heeft ook een bredere nok die overeenkomt met de bredere groef van het freewheel. Dit is je gids om de tandwielen correct te positioneren. Soms hebben cassettes ook handige pijltjes als indicatie.

- Lockring Monteren: Zodra de cassette goed op het freewheel is geplaatst, kun je de lockring terugplaatsen. Het goede nieuws is dat je voor deze stap de kettingzweep niet nodig hebt. - Stevig Vastzetten: Draai de cassette goed vast om te zorgen voor veilig en soepel fietsen.

Dit was de uitleg over het demonteren van de tandwielen/cassette wanneer je derailleur fiets doortrapt. Hier onder gaan we verder met waar het over ging, het afstellen van je derailleur.

Stappenplan uiterste standen derailleur.

Het correct instellen van je fietsderailleur is essentieel voor een soepele rijervaring. Hier volgt hoe je de uiterste standen van je derailleur nauwkeurig kunt afstellen:

- Begin met de Kabel: Start met het loskoppelen van de kabel van de derailleur. Gelukkig hoef je meestal niets los te draaien; trek de kabel eenvoudigweg los.

- Kleinste Tandwielpositie: Zonder kabel zou de ketting op het kleinste tandwiel moeten rusten. Zorg ervoor dat de derailleur precies onder dit tandwiel is gepositioneerd. De ketting moet soepel over het tandwiel lopen zonder lawaai of wrijving. Als dit niet het geval is, gebruik dan de H-schroef om de positie te corrigeren.

- Grootste Tandwielpositie: Duw handmatig de derailleur naar het grootste tandwiel. Bekijk of de derailleur direct onder dit tandwiel is gelijnd. Zo niet, dan kun je de positie aanpassen met de L-stelschroef. Zorg ervoor dat de derailleur de spaken niet raakt, maar wel effectief schakelt naar het grootste tandwiel.

Afstellen van de kabel.

Het afstellen van je fietskabel is essentieel voor soepel en efficiënt schakelen. Volg deze stappen voor de beste fietsprestaties:

- Start in de meest losse Versnelling: Schakel eerst naar de versnelling waarin de kabel het meest ontspannen is. In deze stand moet de kabel precies strak genoeg zijn, zodat de ketting probleemloos op het kleinste tandwiel loopt.

- Test het Schakelen: Begin met schakelen tussen de versnellingen. Werkt je fiets soepel en schakelt deze vlot naar een hogere versnelling?

Kabelafstelling:

- Te traag schakelen: Is het schakelen traag of niet efficiënt? Maak de kabel dan iets strakker.

- Te snel schakelen: Als de fiets te snel schakelt of een tandwiel overslaat, ontspan dan de kabel een beetje.

Op onderdenhuis.nl vind je verschillende soorten derailleurs.



2. Schijfremblokken Vervangen

Het vervangen van schijfremblokken is een essentiële vaardigheid voor elke fietser. Als je handig bent en over het juiste gereedschap beschikt, is dit een klus die je gemakkelijk zelf kunt uitvoeren. Benodigdheden:

Steeksleutels

Inbussleutels

Remblokspreider of een plat metalen plaatje (optioneel maar handig)

Nieuwe schijfremblokken (Verkrijgbaar vanaf 7 euro)

Op onderdelenhuis.nl vind je verschillende schijfremblokken.

Stap 1: Verwijder het Wiel Om eenvoudig toegang te krijgen tot de remblokken, begin je met het verwijderen van je wiel. Gebruik hiervoor een 15mm sleutel of, indien voorzien, de snelspanner. Hierdoor krijg je gemakkelijk toegang tot de remblokken.

Stap 2: Remzuigers Resetten Voor het plaatsen van de nieuwe remblokken moet je ervoor zorgen dat er voldoende ruimte is tussen de remzuigers. Schuif een metalen plaatje (zorg ervoor dat deze schoon en ontvet is) of een speciale remblokspreider tussen de oude remblokken om ze uit elkaar te duwen. Omdat nieuwe remblokken een dikkere voering hebben, is deze stap essentieel om ze goed te laten passen.

Stap 3: Oude remblokken verwijderen afhankelijk van het type bevestiging kunnen remblokken vastzitten met een klein boutje of een splitpen. Ongeacht de bevestigingsmethode, het verwijderen van de remblokken volgt hetzelfde basisprincipe. Zorg ervoor dat je het juiste gereedschap bij de hand hebt voor deze taak. Losdraaien van het Inbusboutje, maak gebruik van de juiste inbussleutel om het boutje dat de remblokken op hun plaats houdt, voorzichtig los te draaien. Verwijder dit boutje volledig. Als je remblokken vastzitten met een splitpen, zorg er dan voor dat je deze eerst recht buigt. Trek vervolgens de splitpen voorzichtig uit het systeem.

Na het losmaken van de bevestiging kun je de remblokken eenvoudig uit het remsysteem halen. Afhankelijk van het ontwerp van je remsysteem, kan het nodig zijn om de blokken van bovenaf te verwijderen of ze naar beneden te duwen.

Stap 4: Installeren van de Remblokken: Positioneer de remblokken correct tussen de remklauwen, waarbij je ervoor zorgt dat eventuele veren of bevestigingen op hun plek zitten. Bevestig de remblokken daarna door het inbusboutje weer vast te draaien of de splitpen terug te plaatsen.

Stap 5: Bevestiging van het Wiel: Het is nu tijd om het wiel terug te zetten. Nadat het wiel op zijn plek zit, test je de remmen enkele keren om de functionaliteit te controleren. Zorg ervoor dat het wiel goed gecentreerd is voor een soepele werking.

Stap 6: Het Inremproces: Bij de installatie van nieuwe remblokken of schijven is het essentieel om ze correct in te remmen. Dit proces garandeert dat de blokken en schijf optimaal samenwerken. Een onjuiste inremprocedure kan leiden tot ongewenste geluiden zoals piepen tijdens het remmen. Hoewel fietsenmakers en fabrikanten vaak professionele inremmachines gebruiken, kun je dit proces ook zelf uitvoeren. Rijd een minuut op een snelheid van ongeveer 20-25 km/u, terwijl je de rem lichtjes indrukt. Dit zorgt ervoor dat de remblokken en schijven gelijkmatig slijten, waardoor toekomstig piepen of andere ongewenste geluiden worden voorkomen.

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist met succes zelf je remblokken vervangen. Niet zo moeilijk als je dacht, hè? Door deze taak zelf uit te voeren, heb je aanzienlijk bespaard op de kosten die je anders kwijt zou zijn geweest bij je lokale fietsenmaker. Bovendien heb je waardevolle kennis en ervaring opgedaan. Ga zo door!



3. Fietsketting Schoonmaken.


Het reinigen van je fietsketting is een essentieel onderdeel van het fietsonderhoud dat je zelf eenvoudig kunt uitvoeren. Een goed onderhouden en schone ketting draagt bij aan de levensduur van je fiets en voorkomt vroegtijdige slijtage. In dit artikel delen we stapsgewijze instructies en tips om je fietsketting efficiënt en effectief te reinigen. Zorg dat je fiets altijd klaar is voor de volgende rit!

Hoe maak je zelf je fietsketting schoon.

Benodigdheden:

Kettingborstel of een oude tandenborstel.

Schone doeken

Speciale fietsketting ontvetter of huishoudelijk afwasmiddel

Hoogwaardige kettingolie

Stap-voor-stap handleiding:

Stap 1: Kettingkast Verwijderen (indien aanwezig) Is je fiets uitgerust met een volledige kettingkast? Begin dan met het verwijderen ervan om eenvoudige toegang tot de ketting te krijgen. Bij fietsen zonder kettingkast of met een semi-open kettingkast, kun je deze stap overslaan.

Stap 2: De Eerste Schoonmaak Vernevel de ketting royaal met de ontvetter. Als alternatief kun je een mengsel van warm water en afwasmiddel in een spuitfles gebruiken, wat even effectief is voor het ontvetten van de ketting.

Gebruik een van de doeken om het vuil voorzichtig van de ketting te vegen. Voor een grondigere reiniging, besprenkel ook de doek met ontvetter. Ga door met het schoonmaken totdat je tevreden bent met hoe de ketting eruitziet. Vergeet uiteraard niet om de tandwielen schoon te maken met een doek en ontvetter, als je dit vergeet ben je natuurlijk terug bij af.

Stap 3: Grondige Reiniging voor Perfectie Voor een vlekkeloze schittering, pak een nieuwe, schone doek. Wrijf zorgvuldig over de ketting om alle overgebleven vuilresten te verwijderen. Herhaal dit totdat je ketting glanst als nooit tevoren. Nadat je de ketting grondig hebt gereinigd, zorg je ervoor dat deze volledig vrij is van resterende ontvetter door hem zorgvuldig te drogen.

Stap 4: Optimale Smering voor een Soepele Rit Zodra je er zeker van bent dat de ketting volledig droog is, is het tijd voor smering. Kies een kwalitatief hoogstaand smeermiddel dat speciaal voor fietskettingen is ontworpen. Breng het smeermiddel gelijkmatig over de hele ketting aan. Om een optimale smering te garanderen, fiets je even kort rond of draai je de pedalen een paar keer als je fiets in een standaard staat of op zijn kop ligt.

Stap 5: Verwijder Overtollig Smeermiddel voor Efficiëntie. Een overgesmeerde ketting is niet ideaal; overmatige olie kan juist stof en vuil aantrekken. Het is raadzaam om je ketting regelmatig met een lichte laag smeermiddel in te smeren in plaats van sporadisch een dikke laag aan te brengen. Gebruik een schone doek om overtollige olie aan de zijkanten van de ketting zorgvuldig te verwijderen.

Stap 6: Terugplaatsing van de Kettingkast voor Bescherming Als je fiets is uitgerust met een kettingkast, is het nu tijd om deze terug te plaatsen. Voor fietsen zonder kettingkast kun je deze stap overslaan.

Gefeliciteerd! Je hebt met succes je fietsketting gereinigd en gesmeerd, waardoor je zorgt voor een soepelere rit en een langere levensduur van de ketting.

4. Fietsband Vervangen.


Wil je jouw fietsband vervangen zonder de extra kosten van de fietsenmaker? Dan ben je hier aan het juiste adres! Het vervangen van een fietsband kan vrij eenvoudig zijn als je de juiste stappen volgt. In deze uitgebreide gids leggen we je uit hoe je in enkele stappen zelfstandig je band kunt vervangen en waar je specifiek op moet letten om onnodige complicaties te voorkomen.

Slijt-Indicatoren: De meeste moderne banden hebben slijt-indicatoren. Als de buitenlaag verslijt, wordt een gekleurde laag zichtbaar, vaak rood of blauw. Wanneer deze kleuren zichtbaar zijn, is het tijd om je band te vervangen.

Droogtescheurtjes: Merk je kleine scheurtjes op, vooral in de zijwand van de band? Dit zijn droogtescheurtjes. Ze kunnen een teken zijn dat het rubber oud en broos wordt. Als je deze ziet, wacht dan niet te lang met vervangen.

Risico van een Klapband: Fietsen met een band die droogtescheurtjes vertoont of te hard is opgepompt, verhoogt het risico op een plotselinge klapband. Dit wil je te allen tijde voorkomen! Zichtbare Slijtage of Gaten: Wanneer je duidelijke tekenen van slijtage ziet, zoals verdiepte groeven of zelfs gaten, is het absoluut tijd om de band te vervangen.



Hoe Kies Je de Juiste Fietsband?

Een Gids voor de Perfecte Band Op zoek naar een nieuwe fietsband? Het kiezen van de juiste maat is essentieel voor een soepele en veilige rit. Hier lees je hoe je de perfecte maat kunt kiezen en wat de cijfers op de band eigenlijk betekenen.

Ken de Maat: De maat van je fietsband is cruciaal. Veel stadsfietsen gebruiken bijvoorbeeld de 28×1 5/8 x1 3/8 (37-622) maat, wat de standaard is voor veel alledaagse fietsen.

Omafietsen en Speciale Maten: Voor wat luxere omafietsen kan een maat zoals 28×1 1/2 (40-635) worden gebruikt.

ETRTO Maatvoering: Het meest consistent is de ETRTO-maat. Dit is een combinatie van cijfers die je op de zijkant van de band ziet staan. Ze worden meestal weergegeven als XX-YYY, waarbij XX de breedte van de band in millimeters aangeeft en YYY de binnendiameter in millimeters. Bijvoorbeeld, een 37-622 band betekent dat de band 37 millimeter breed is met een binnendiameter van 622 millimeter.

Meer Breedte?: Overweeg je een bredere band voor meer comfort? Dat kan! Als je bijvoorbeeld een 47-622 band overweegt, is deze breder (47 millimeter) maar heeft dezelfde binnendiameter, zodat hij op dezelfde velg past. Vergeet echter niet te controleren of de bredere band ook in je fietsframe past.

Ben je op zoek naar goedkope fietsbanden, dan ben je bij onderdelenhuis.nl op het juiste adres.



Kiezen Tussen een Gewone Band en een Anti-Lek Band: Wat Moet Je Weten?

Bij het kiezen van een nieuwe fietsband sta je mogelijk voor de keuze tussen een gewone band en een anti-lek band. Wat zijn nu de verschillen en welke moet je kiezen? Hieronder leggen we het uit!

1. Wat is een Anti-Lek Band?

Een anti-lek band is voorzien van een extra beschermlaag die voorkomt dat scherpe voorwerpen gemakkelijk door de band kunnen dringen. Hoewel geen enkele band volledig lekvrij is, biedt deze extra laag meer bescherming tegen alledaagse gevaren zoals glas of scherpe steentjes. Echter, bij grotere scherpe objecten zoals spijkers kan zelfs een anti-lek band het begeven.

2. Prijsverschil:

Ja, anti-lek banden zijn doorgaans wat duurder dan standaard banden. Echter, voor wie het belangrijk is om de kans op lekke banden te minimaliseren, kan die extra investering het waard zijn. Conclusie: Als je vaak fiets op wegen waar veel scherpe voorwerpen liggen of als je simpelweg het risico op een lekke band wilt verminderen, is de anti-lek band een verstandige keuze. Investeer in kwaliteit en geniet van een zorgeloze rit!

Alles wat je nodigt bent om je fietsband te vervangen.

Benodigdheden:

Bandenwippers

Ringsleutels

Inbussleutels

Nieuwe Fietsband

Fietspomp

Vorkuitzetter

Stap 1: Wiel Demonteren.

Om te beginnen met het wiel uithalen, gebruik je doorgaans een sleutel van maat 15. Voor het voorwiel, beperk je je vaak tot het losdraaien van de wielbouten. Echter, het achterwiel kan iets gecompliceerder zijn. Hier kun je eventueel een vorkuitzetter benutten voor gemakkelijker werk. Als je besluit het achterwiel uit te nemen, kan het zijn dat je meer gereedschap nodig hebt, met name om de rembevestiging los te maken. Een gouden tip voor beginners: maak foto's tijdens het demontageproces. Dit kan later helpen om te zorgen dat alles correct wordt hersteld.

Stap 2: Nieuwe Band Monteren.

Bij het bevestigen van je verse band, zorg ervoor dat de binnenband niet bekneld raakt tussen de buitenband. Een kleine voorinflatie van de binnenband kan dit voorkomen. Cruciaal is het ook om de buitenband manueel te monteren. Als je bandenwippers benut tijdens deze fase, riskeer je mogelijk een directe punctie in je nieuwe band.

Voor alle technische vragen kunt u tijdens openingstijden ook op onze klantenservice terecht, neem gerust contact op met onze technische medewerkers voor eventueel advies en handige tips.

Fiets repareren - Elektrische fiets repareren.


Meer artikelen
Terug naar het overzicht

Kies een fiets categorie